مقالات

تهیه کامپیوتر مناسب

کامپیوتر-رومیزی

هرکسی می تواند یک کامپیوتر مخصوص هر کاری را از برند های دل، اچ پی و … خریداری کند، ولی اگر دنبال رایانه خاصی هستید، بایستی خودتان دست به کار شوید و آن را جمع کنید. اندکی زمان خواهد برد ولی گفتن این جمله که «خودم آن را ساختم»، احساس خوبی به شما خواهد داد.

در توضیحات زیر به موارد و نکته ها جهت تهیه کامپیوتر مناسب میپردازیم.

.

 گام اول: محدوده بودجه

قبل از شروع کار شما باید مشخص کنید که قصد دارید چه مقدار پول برای این کار هزینه کنید.

گام دوم قرار است از این کامپیوتر چه استفاده هایی بکنید؟

امروزه داشتن کامپیوتر در هر مکانی الزامیست چه در خانه و چه در محل کار ولی سوال اینجاست که برای چه کاری لازم داریم. گیمینگ؟ کار های گرافیکی؟ یا برای کار های معمولی؟ و…

گام سوم اکنون شروع به جستجوی قطعات کنید

موارد مطرح شده را در ذهن داشته باشید و شروع به تحقیق و جستجو در بازار و وب سایت های فروش قطعات کنید. وقت زیادی را برای این قسمت اختصاص دهید چرا که یک ماه گشتن و تحقیق درباره ی قطعات مطمئناً در عملکرد سیستم تان تاثیر بسیاری خواهد داشت.

گام چهارم CPU  ( پردازنده )

وظیفه پردازنده پردازش عملیات مختلف در کامپیوتر و در واقع مغز کامپیوتر به حساب می آید. بعضی از پردازنده ها دارای قابلیت اجرای چندین عملیات در آن واحد هستند و آنها را سریعتر انجام میدهند. گفته می شود که همه کاربران از تمام قدرت CPU یا پردازنده خود استفاده نمی کنند. از آنجایی که CPU یکی گرانترین قطعات کامپیوتری است، خرید پردازنده های گران قیمت تنها زمانی اهمیت دارد که شما برای انجام عملیات پیچیده ای مانند بازی های ۳ بعدی پیشرفته، ادیت ویدیو، رندر کردن و کامپایل برنامه ها از آنها استفاده کنید.

تصمیم دارید پردازنده مرکزی (CPU) از چه نوعی باشد؟ برند Intel تاکنون در همه جوانب از AMD دارای عملکرد بهتری بوده ولی برند AMD نیز دارای قیمت های بسیار مناسبی است. در رنج قیمت های متوسط به پایین، بخاطر سرعت بالا و تاثیر کم بر فریم ریت در زمانی که GPU استفاده می شود، AMD انتخاب بهتری خواهد بود. سری FX برند AMD برای افرادی که به دنبال عملکرد اختصاصی و مناسب با کارت گرافیک ها جداگانه هستند، بهترین گزینه خواهد بود. و یا سری A پردازنده های APU که شامل کارت گرافیک آن بوردی نیز هستند و شما می توانید کارت گرافیک های AMD را با تکنولوژی AMD  Crossfire  استفاده کنید. از طرف دیگر یعنی برند Intel انتخاب های شما  i3،  i5 و i7( متداول ترین در پی سی های گیمینگ )، خواهند بود. پردازنده i3 ثابت و ارزان قیمت بوده و گرمای زیادی تولید نمی کند. پردازنده i5 در دو حالت دو هسته با قابلیت hyper-trading شرکت اینتل و یا چهارهسته ای بدون این قابلیت عرضه می شود. بعضی از مدل ها مشهور بوده و متداول ترین هسته های انتخابی گیمر ها هستند. و بالاخره سلاح اینتل برای علاقه مندان خواهد بود. اما این پردازنده لوکس در قیمت های پلکانی عرضه می شود. یک پردازنده i7 برایتان حدود ۱۰۰۰ دلار آب می خورد و بهمراه کارت گرافیک های رده متوسط به پایین و دارای فریم کم اصلا مناسب کار کردن نخواهد بود.cpu

گام پنجم حال باید قطعاتی را که در نظر دارید با هم ست کنید.

از مادربرد شروع کنید. مادربردتان باید با تمام قطعات مخصوصاً CPU ست باشد و تنها سوکت در اینجا مد نظر نیست بلکه توان مادربرد و حتی خطوط پیشنهادی آن را نیز شامل می شود. اگر سایت newegg.com و یا سایت های مشابه را بگردید، پیشنهادات ترکیبی بسیاری را خواهید یافت که به شما در تصمیم گیری کمک می کنند. برند های معروف مادربرد کمپانی های  ASUS، Gigabyte، MSI  و همچنین Foxconn هستند که می توانید در جستجوهایتان، این برند ها را مد نظر داشته باشید.

گام ششم: نوبت کارت گرافیک فرا رسیده است!

 

وظیفه کارت گرافیک یا GPU پردازش اطلاعات گرافیکی و تصویری است که به همین جهت کابل مانیتور به کارت گرافیک وصل می شود. انتخاب کارت گرافیک در واقع سخت ترین قسمت انتخاب قطعات است .NVIDIA  و AMD دو شرکت تولید کننده کارت گرافیک هستند که محصولات NVIDIA  سازگاری بیشتری با نرم افزارهای خاص و محصولات AMD قیمت مناسب تری دارند. بعضی مادربورد ها دارای کارت گرافیک آنبورد هستند که برای مصارف روزمره و ابتدایی کافی است. اما برای تماشای تصاویر ویدیویی باکیفیت بالا و انجام بازی های جدید مناسب نیست.

شما دو نوع گزینه انتخاب بر اساس نوع مادربرد خواهید داشت: گرافیک تک پیکربندی (single – configuration) و گرافیک چند پیکریندی  (multi-configuration)مانند  NVidia SLI، Radeon Crossfire و … . در طول سال ها استفاده اکثر بازی ها از دو کارت گرافیک منسوخ شده است، پس اطمینان حاصل کنید که مادربرد و دیگر منسوجات مانند تغذیه کننده برق (Power Supply) می توانند از عهده این کار بر بیایند. در اغلب موارد، استفاده از یک کارت گرافیک قدرتمند کفایت خواهد کرد. صرف ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار می تواند مقدار FPS (Frame per Second) شما را به مقدار قابل توجهی افزایش دهد. اگر دقیق تر جستجو کنید، بسته به نیازتان می توانید قطعه مناسبی را برای بازی هایی که می خواهید اجرا کنید، پیدا کنید. همچنین محدودیت تراشه ها نیز می تواند توانایی های کارت گرافیکتان را تعیین کند، بطور مثال تراشه های AMD هردو گزینه nVidia SLI  و Radeon Crossfire X را پشتیبانی می کند در حالی که تراشه Nvidia (n force) بطور کامل کارت گرافیک SLI را پشتیبانی می کند ولی محدودیت هایی را برای Crossfire  داراست.کارت گرافیک

گام هفتم : زمان تعیین رم (RAM)

گیگابایت به معنی همه چیز نیست! در واقع برای سیستم های ۳۲ بیتی بیشترین مقدار رمی که خوانده می شود، ۳ گیگابایت خواهد بود. می توانید به سیستم ۶۴ بیتی ارتقا یابید ولی برای مقادیر کمتر از ۴ گیگابایت نمی توانید از حداکثر بهره رم استفاده کنید و همچنین ممکن است بیشتر از منابع سیستم استفاده کند. در ابتدا احتمال دارد که بخواهید با رم ۲ گیگ شروع کنید (۲ رم ۱ گیگابایتی)، که مقرون به صرفه خواهد بود و بعداً در صورتی که سیستم اجازه دهد آن را به دو رم ۲ گیگابایتی (جمعاً ۴ گیگ) ارتقاء بدهید. نکته بعدی توجه به مقادیری مانند DDR2 و یا DDR3 و همچنین ۸۰۰ مگاهرتز و یا ۱۶۰۰ مگاهرتز است. ماردبردتان این اطلاعات را به شما خواهد داد. بعد از تصمیم گیری در این باره می توانید بر سر قیمت ها و برند ها تحقیق کنید. ram

گام هشتم:  اجازه بدهید نگاهی به فضای ذخیره سازی بیندازیم، همان چیزی که بعنوان دیسک سخت شناخته می شود

در این قسمت انتخاب های زیادی خواهید داشت. اولین آنها، بزرگترین آنهاست. ۱۵۰۰۰RPM، ۱۰۰۰RPM  و یا ۷۲۰۰RPM؟ اکثر افراد ۷۲۰۰PM  را  انتخاب می کنند، ولی اگر به دنبال عملکرد مطلوبی هستید، می توانید یک هارد  SSD  (Solid State Drive) بخرید ولی این را بدانید که این هارد ها گران خواهند بود. انتخاب بعدی مقدار فضای ذخیره سازی خواهد بود. این قسمت معمولاً با سوالاتی مانند چه مقدار فضا مورد نیازم است؟ چقدر می خواهم هزینه کنم؟ همراه است. برخی افراد ۵۰۰ گیگابایت را مقدار مناسبی می دانند و برخی ۱ ترابایت را. در هر حال اگر قرار است برنامه های زیادی را نصب کنید، ظرفیت ۲ ترابایت مناسب شما خواهد بود.

گام نهم:  بر اساس تصمیمات قبلی، اکنون نوبت انتخاب کیس است

اندازه کیس یکی از مهمترین مسائل در این قسمت است. بعد از اینکه نیازهایتان را تعیین کردید، هم جنبه ی ظاهری و هم بودجه را در نظر بگیرید و کیس مناسب خودتان را انتخاب کنید. لازم بذکر است که نباید انتظار استفاده از منبع تغذیه همراه کیس را داشته باشید. این پاور ها اغلب از کیفیت بسیار پایینی بهره می برند و قادر نخواهند بود تا نیاز های سایر قطعاتتان را برآورده کنند.


گام دهم:  منبع تغذیه  (Power Supply) 

بر اساس انتخاب هایی که در موارد بالا انجام داده اید، مصرف برق سیستم شما متفاوت خواهد بود ولی باید حداقل ۵۰۰ وات برای سیستم های گیمینگ سطح پائین و ۷۵۰+ وات برای سیستم های سطح بالا و overclock را در نظر بگیرید. استفاده از دو منبع تغذیه معمولاً ایده خوبی نیست مگر اینکه دو سیستم جدا داخل کیستان داشته باشید.

گام یازدهم:  درایو نوری می خواهید؟

در نظر بگیرید که برای چه مواردی از آن استفاده خواهید کرد؟ رایت CD و DVD؟ قابلیت DVD ضروری است؟ باید قابلیت Blu-ray داشته باشد؟ بر اساس این سوالات باید انتخابتان را انجام دهید. یک DVD رایتر معمولی نیاز های اکثر کاربران را برطرف می کند ولی Blu-ray نیز ارزش هزینه اضافی را دارد. با این حال برایتان گران تمام خواهد شد.

گام دوازدهم:  سیستم صوتی؟

برای اغلب کامپیوتر ها، سیستم صوتی (بلندگوها / هدست) تعیین کننده کیفیت است ولی اگر می خواهید سیستم خود را ارتقاء دهید، به دنبال یک کارت صدای داخلی باشید. صدای دیجیتال (اپتیکال یا کواکسیکال) یا آنالوگ (۳٫۵ میلیمتری استاندارد برای اغلب سیستم ها)، ۲۴بیت (HD) یا ۱۶ بیت (SD)؟ کارت صدای AS97  چیزی است که در اکثر سیستم ها آن را خواهید دید، ولی برخی مادربرد ها بصورت آنبورد از کارت صدای HD استفاده کنند. بنابراین با انتخاب یک مادربرد مناسب این نیازتان برطرف خواهد شد.

گام سیزدهم:  صفحه نمایش

اغلب افراد با یک مانیتور ساده قانع می شوند، ولی باید تصمیم بگیرید که مانیتور عریض می خواهید یا نه؟ (مانیتور های عریض برای بازی کردن بسیار مناسب هستند چرا که زمینه دیداری زیادی را در اختیارتان قرار می دهند و این به این معنی است که می توانید فضای بیشتری از صحنه نبرد را ببینید. سپس نگاهی به کارت گرافیکتان بیاندازید و ببینید بیشترین مقدار و مقدار توصیه شده رزولوشون آن چقدر است؟ با چه رزولوشونی می خواهید بازی های را اجرا کنید؟ می توانید با اندکی جستجو مانیتور مورد نظرتان را با رزولوشونی مناسب پیدا کنید که هم به آسانی در ابعادی بزرگ به گشت و گذار در وب بپردازید، تنظیمات آسانی داشته باشد و در عین حال تحت تنظیمات سطح پایین نیز بازی ها را با کیفیت اجرا کند. برای تجربه لذت بصری بیشتر، به دنبال مانیوتر های HD باشید که  کیفیت P۱۰۸۰ را پشتیبانی می کنند و یا حتی کیفیت  .4Kولی ابتدا مطمئن شوید که کارت گرافیکتان این کیفیت ها را پشتیبانی می کند.

گام چهاردهمهمچنین به فکر یک محافظ برق برای مواقع ضروری باشید

این کار به شما اطمینان می دهد که کامپیوترتان از نوسانات برق، جان سالم به در خواهد برد.

مرحله آخر: لوازم جانبی

لوازم جانبی نظیر ماوس،کیبورد،میز و…را به صلیقه خود انتخاب کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  +  59  =  66