مقالات

تفاوت پنل IPS و TN و VA

ips and tn

هنگام انتخاب مانیتور برای کامپیوترتان علاوه بر مشخصات فنی دیگر، باید نوع پنل صفحه نمایش را نیز در نظر بگیرید. در ساخت مانیتورهای صفحه مسطح LCD از سه نوع پنل مختلف استفاده می‌شود: TN ، IPS یا VA (در شکل های مختلف). انتخاب نوع پنل جهت تعیین اهداف استفاده از مانیتور مانند گیمینگ و همچنین رنگ و صفحه نمایش مانیتور برای کار های عکاسی و گرافیکی از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

در ادامه به بررسی انواع پنل های به کار گرفته شده در مانیتور ها خواهیم پرداخت:

پنل IPS ( مانیتور )

پنل IPS یکی از معروف‌ترین پنل‌های صفحه‌نمایش است که از آن بر روی موبایل، لپ‌تاپ، مانیتور و تلویزیون‌های خانگی استفاده می‌شود. IPS مخفف عبارت In-Plane Switching بوده و یکی از مهم‌ترین ویژگی های‌ آن کیفیت طیف رنگ‌های آن می‌باشد. پنل IPS از دقت رنگ بسیار بالایی برخوردار است و در مانتیورهای حرفه‌ای که طراحان گرافیک از آن‌ها استفاده می‌کنند، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته بر روی سایر محصولات رده بالا نیز، شرکت‌ها سعی می‌کنند از نوع پنل صفحه‌نمایش استفاده کنند. دقت رنگ بسیار خوب پنل IPS ( آی پی اس )  باعث افزایش قیمت آن نسبت به سایر پنل‌های صفحه‌نمایش شده است.

بعد از دقت رنگ، زاویه دید یکی دیگر ویژگی‌های مهم این پنل است. مولکول‌های کریستال مایع که از آن‌ها در ساخت پنل‌های صفحه‌نمایش استفاده می‌شود، در پنل IPS به‌صورت افقی حرکت می‌کنند. این نوع حرکت باعث می‌شود که میزان پراکندگی نور بسیار کم باشد، از همین رو زوایه دید بسیار مناسب می‌شود. از هر زاویه‌ای که به صفحه‌نمایش پنل IPS نگاه کنید، غلظت رنگ‌ها تفاوتی با هم نمی‌کند. زاویه دید در کنار دقت رنگ بالا دو ویژگی مهم پنل صفحه‌نمایش IPS است. تماشا فیلم و همچنین انجام کارهای مربوط به طراحی گرافیک (که با رنگ سر و کار دارند)، از جمله‌ کارهایی هستند که تجربه آن‌ها با پنل صفحه‌نمایش IPS لذت‌بخش‌تر است.

در اینجا دو نکته دیگر از ویژگی های پنل آی پی اس در مانیتور ها می پردازیم. یکی از این موارد  کنتراست (Contrast) می باشد. تفاوت بین روشن‌ترین و تاریک‌ترین قسمت یک تصویر، کنتراست نامیده می شود. هرچه قسمت های روشن و تیره بر روی صفحه نمایش مانیتور دارای رنگ‌های عمیق‌تری در یک تصویر مشخص باشند، یعنی از کنتراست بهتری برخوردار است. نسبت کنتراست در پنل‌ صفحه‌نمایش IPS معمولا 1000:1 است در حالی که پنل‌ صفحه‌نمایش VA نسبت کنتراست بهتری را در بازه های 3000:1 تا 6000:1 دارد.

همچنین پنل IPS زمان پاسخ‌گویی (Response Time) کمی داشته و در مانیتورهای مخصوص بازی نیز می‌توان از آن استفاده کرد. زمان پاسخ‌گویی مربوط به سرعت تغییر یک رنگ (از سیاه به سفید و برعکس یا خاکستری به خاکستری) در یک تصویر است. هر چه این میزان کمتر باشد، جزییات تصویر با کیفیت‌ بهتری دیده می‌شوند و تار شدن و محو شدن کمتری در تصویر به‌چشم می‌خورد. همچنین این نکته را باید در نظر داشت که پنل های TN  عملکرد بهتری را نسبت به پنل های IPS  دارند.

پنل  TN ( تی ان )

مانیتور های پنل صفحه نمایش TN  از رایج ترین نوع پنل ها می باشند. مزیت اصلی آن، داشتن کوتاهترین زمان پاسخ است که باعث می‌شود این پنل برای گیمینگ بسیار مناسب باشد.مانیتور های دارای پنل TN  به دلیل استفاده از LED از درخشندگی بالایی برخوردارند ولی قدرت وضوح کمتری نسبت به پنل های جدید دارند. یکی از ویژگی های مهم دیگر هزینه ارزان تولید این پنل ها است که باعث می‌شود قیمت کمتری داشته باشند. این پنل برای گیمینگ سه بعدی نیز مناسب بوده زیرا رفرش ریت آن بین 120 هرتز تا 144 هرتز است.

از نقاط ضعف آن، می‌توان به تغییر رنگ این پنل اشاره کرد که در زاویه دید وسیع تر رخ می‌دهد. البته کیفیت بین محصولات مختلف متفاوت است، اما در محصولات سطح پایین تر، این تغییرات در زاویه های متوسط ​​نیز دیده می‌شود. تغییرات تصویر پنل TN را معمولاً در هنگام مشاهده تصویر از بالا یا از طرفین، می‌توان تشخیص داد.

 

نمایشگرها با چیدمان عمودی یا VA درواقع ترکیبی از ویژگی‌های پنل‌های TN و IPS را برخوردار هستند. در پنل‌های VA اکثر ویژگی‌های پنل IPS به کاربر ارائه می‌شود با این تفاوت که میزان کنتراست آن‌ها مانند پنل‌‌های TN است.

 

درحالی‌که پنل IPS قادر به ارائه میزان کنتراست ۱،۰۰۰:۱ است، نرخ کنتراست پنل VA به ۳،۰۰۰:۱ یا ۶،۰۰۰:۱ می‌رسد. شاید همین دلیل نیز باعث شده است که شرکت‌های سازنده تلویزیون‌های خانگی از پنل VA برای تولید محصولات خود استفاده کنند.

 

از نظر زاویه دید، پنل‌های IPS در برابر پنل‌های VA عمکرد بهتری دارند. این موضوع در حالت روشنایی صفحه نمایش در زوایای مختلف به چشم می‌خورد و پنل VA قادر نیست مانند پنل IPS روشنایی صفحه را در زاویه‌های مختلف، ثابت نگه دارد. با این حال شاهد بروز مشکلاتی مانند IPS Glow در نمایشگری با پنل VA نیستیم.

 

پنل VA یا چیدمان عمودی درواقع نوعی از پنل‌های LED (دیویدهای ساطع‌کننده نور) هستند. پنل‌های VA به برخورداری از نرخ کنتراست بالا و دقت رنگ عالی مشهور هستند؛ اما معایبی نیز مانند زمان پاسخگویی بالا دارند که باعث می‌شود گزینه مناسبی برای گیمرها نباشند.

 

نمایشگر با پنل VA

 

در بازار شاید با نمایشگرهای VA برخورد کنید که نرخ نوسازی ۲۴۰ هرتزی را ارائه می‌دهند؛ اما تاخیر بالا در زمان پاسخگویی تصویر باعث می‌شود که تجربه گیمینگ بدی داشته باشید.

 

در مقایسه با پنل‌های TN پنل‌های VA قادر به ارائه محدوده بیشتری از رنگ‌ها هستند و حتی مدل‌های ‌رده پایین نیز می‌توانند رنگ‌های واقعی sRGB ۲۴ بیتی به کاربر ارائه دهند. در این میان می‌توان به نمایشگرهای سری کوانتوم دات سامسونگ اشاره کرد که پنل SVA دارند و قادر به پوشش ۱۲۵ درصدی رنگ‌های sRGB هستند.

 

در اینجا به بررسی تفاوت های میان پنل وی ای و پنل اس وی ای می پردازیم. پنل SVA که مخفف Super Vertical Alignment یا چیدمان عمودی فوق‌العاده است نسبت به پنل VA از زاویه دید بیشتری بهره می‌برد.

 

این گونه قابلیت چیدمان به دلیل  تغییر در قرار گرفتن مولکول‌های کریستال در کنار یکدیگر به دست آمده است. درواقع مولکول‌های کریستالی داخل صفحات شیشه‌ای قطبی‌شده در مسیرهای مختلفی حرکت می‌کنند. زمانی نیز که نور پس‌زمینه به مولکول‌ها ساطع می‌شود، مولکول‌ها قادر به انعکاس نور در زاویه‌های مختلف خواهند بود. همین امر باعث می‌شود که نمایشگر SVA در زاویه‌های مختلف و حتی در شرایط مختلف نور محیط، تصاویر را با کیفیتی قابل قبول ارائه دهد.

 

چیدمان مولکول های پنل  SVA ( اس وی ای )

 

در پنل SVA مولکول‌های کریستالی به شکل بومرنگ چیده می‌شوند. درواقع هر مولکول به دو بخش تقسیم می‌شود که در جهت مخالف با یکدیگر چیده شده‌اند. همین امر نیز باعث می‌شود که در پنل SVA مشکل زاویه دید تا حد بسیار بالایی کاهش یابد.

 

با در نظر گرفتن موارد فوق، نمایشگرها با پنل VA را می‌توان گزینه مناسبی برای گیمرهایی دانست که علاقه‌مند به تجربه بازی‌ها در حالت آفلاین هستند؛ اما در زمینه تجربه بازی رقابتی آنلاین، نمایشگرهایی با پنل VA به دلیل زمان پاسخگویی بالا گزینه چندان مناسبی نیستند. همچنین برای طراحان و گرافیست‌ها به خاطر محدوده رنگی بیشتر و دقت وضوح تصویر بالاتر مجموعه تهران الکترونیک پنل IPS  را پیشنهاد می دهد.

مجموعه تهران الکترونیک ارائه دهنده انواع لوازم اداری اعم از دستگاه کپی و پرینتر از این پس مانیتور و لپ تاپ های نو و استوک را نیز به محصولات خود اضافه نموده است. تهران الکترونیک با تست و کنترل کیفیت محصولات مجموعه خود و همچنین با ارائه گارانتی رسمی تهران الکترونیک تحت تایید اتحادیه برای مشتریان و کاربران خود سعی در ارائه بهترین کیفیت و تجربه را دارد.

برای مشاوره و خرید مانیتور و لپ تاپ  با مجموعه تهران الکترونیک تماس حاصل فرمائید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20  −    =  13